REZ
Komentáre k mojim prsiam začali už v trinástich. V tom veku mi to skôr imponovalo, no časom to začalo byť naozaj otravné. Prsia mi každým rokom abnormálne rástli a odzrkadlilo sa to aj na mojej koži – viditeľné strie. Tieto popraskané červeno-fialové cestičky boli nielenže veľmi výrazné ale aj svrbeli.
Na základnej škole som bola jediná s košíkmi E. Spolužiaci mi začali dávať nechutné prezývky a učitelia mužského pohlavia mi pozerali častejšie na hrudník ako do očí. Škola nebola jediným miestom kde som stretávala s podobnými reakciami. Oblečenie prestalo sedieť tak ako som si predstavovala a podprsenky mi na chrbte vytvárali výrazné ryhy. Nenosiť podprsenku som si nemohla dovoliť, pokiaľ som nechcela počuť v triede prečo mám také ovisnuté “cecky”.
Bolo to stále horšie. Neskôr prišli aj zdravotné problémy, keďže jediné čo na mne rástlo, boli prsia. Bolesť chrbta, ktorú som ešte podporovala tým, že som sa schválne hrbila v snahe schovať poprsie. Začala som nosiť väčšie veci, bez výstrihu len aby som nejakým spôsobom zakryla dva balóny. Časom sa mi prsníky začali aj deformovať. Jeden sa mi začal ťahať do iného smeru a areola na ňom bola oveľa väčšia v porovaní s druhou. V tom veku som si vytvorila tak silný komplex, ktorý ma prenasleduje až dodnes aj napriek chirurgickému zákroku.
Inštalácia obsahovala:
Autentické zdravotné dokumenty súvisiace so zákrokom
Podprsenku, ktorú som nosila pred operáciou
Book, ktorý slúžil ako môj denník počas celého procesu vytvárania tohto konceptu
Fotografie rôznych ženských pŕs
Práca má viacero dimenzií. Jeden rozmer práce primárne rieši problematiku mainstreamového chápania krásy. V ďalšej časti analyzujem subjektívny pocit z dlhodobého prežívania, ktorý vyústil k radikálnemu zásahu – redukčnej mamoplastike (zmenšenie pŕs). Zákrok som podstúpila v júni 2019. Zo zdravotného hľadiska sa cítim omnoho lepšie. Čo sa týka komplexov, po operácii na krátky čas ustúpili a momentálne som s komplexmi na podobnej úrovni ako pred operáciou.
V práci sa tiež sústreďujem na zobrazenie ženskej krásy v jej rôznorodosti pomocou fotografii, ktoré som získala od žien. Zároveň sa snažím v množstve týchto fotografii, naukladaných vedľa seba, odstrániť sexistický kontext.