Post-Olympia

ain

Interpretácia obrazu Olympia (1863) od Édouarda Maneta z pohľadu čiernej

mačky

V tejto performancii telo performerky, ktoré pripomína pózu známej Olympie, nie je

objektom na pozeranie. Stáva sa miestom prepojenia medzi druhmi a technológiou.

V rukách drží tablet s obrazom mačacej hlavy, za ňou je obrazovka s chvostom

mačky a namiesto slúžky ju „sprevádza“ mobilný telefón – ako nový druh pomocníka,

možno aj dnešný technologický pes.

Táto situácia predstavuje snahu počúvať a vnímať iné bytosti. Pohľad tu nie je

spôsob, ako mať moc, ale prejav citlivosti a záujmu.

Mačka nie je symbol, ale živá sprievodkyňa – cítiaca a mysliaca bytosť, ktorá je

súčasťou scény. Performerka nie je oddelená od ostatných, ale spolu s mačkou,

technológiami, obrazmi a divákmi tvorí prepojený celok.

Kamera neslúži na kontrolu, ale pomáha vytvárať spoločnú prítomnosť a nesie

zodpovednosť za to, čo zaznamenáva.

Vzniká tak nová podoba Olympie – nie ako pasívna postava, ale ako živý obraz

vzťahov, dotykov a prepojení medzi rôznymi bytosťami. Performance ponúka inú

etiku: nie „ja“ a „oni“, ale „my“ – všetci spolu vytvárame svet, v ktorom žijeme.

Mačka hovorí: Vy všetci sa dívate. Ja cítim. Vy očami. Ja fúzami. Vy túžbou. Ja

prítomnosťou. Kým vy sa strácate vo fantázii, ja som tu, na tomto koberci, čítam

telesné signály.