Pozor na sviečky

POZOR NA SVIEČKY, 2023/2024
videodokument, 16 min
inštalácia
Krátky autorský videodokument, ktorý pomocou mystifikácie “vykreovanej” fiktívnej persóny média/veštice, zachytáva problematiku ezoterickej televízie a jej neetického vysielania. Autorka sa snaží otvoriť diskusiu o podvodných praktikách a tichom prehliadaní ich problematickosti. V snahe o infiltráciu na televízne obrazovky zároveň objavuje hranice vlastnej etiky.
Inštalácia Pozor na sviečky Kristíny Vavrovej evokuje akési generické prostredie inšpirované estetikou čajovní, jógových centier, ezoterických predajní či domácich meditačných kútikov. Tieto prostredia zároveň berie vážne, obdivuje i paroduje, zdôrazňujúc ich eklektický gýčový charakter a komercionalizovanú spiritualitu, ktorú reprezentujú. Na ezoteriku v neskorom kapitalizme sa autorka díva ako na súčasť širšieho trhu, ktorý vyhľadáva nové spôsoby, ako osloviť spotrebiteľov a uspokojiť ich potreby po duchovnom obohatení, identite a zmysle. Práve neskorý kapitalizmus ezoteriku výrazne prispôsobil logike trhu a vytvoril nové cesty šírenia svojich obsahov prostredníctvom komodifikácie duchovna či popularizácie a predaja ezoterických tém a produktov cez sociálne siete. Inštalácia vychádza z rovnomenného filmu, v ktorom sa autorka pokúša prejsť konkurzom na moderátorku v ezoterickej televízii. V priebehu videa sa snaží vytvoriť si adekvátny imidž dôveryhodného média. Obklopuje sa rozličnými predmetmi, ktoré manifestujú jej liečiteľské schopnosti, napojenosť na spiritualitu a duchovno, ako svojho pomocníka pre spojenie s nadpozemskými silami využíva dokonca i svojho psa Lotu. Na pozadí kreovania tohto charakteru však premýšľa nad problematickým etickým rámcom praktík, ktoré televízia využíva. Za cez obrazovku poskytované služby, medzi ktoré patrí veštenie osudu, astrologická či ezoterická poradňa či výklad tarotových kariet si klienti*ky musia často prostredníctvom svojich telefónnych účtov zaplatiť veľké čiastky. Autorka tak kritizuje pokrytecké zarábanie televízie na ľudských strachoch a bolestiach, a tiež príbehy, ktoré sú nám v neskorom kapitalizme predávané ako riešenia na naše životné trápenia.
Zuzana Jakalová, kurátorský text k výstave POV YOLO WIP TBA 2 v bratislavskej galérii Tranzit
Fotodokumentácia inštalácie z výstavy v Tranzite:
(pohyb kliknutím na šípku v ľavo hore)